Kesti
jonkin aikaa että uutinen Peter von Baghin kuolemasta alkoi upota
tajuntaan. Ajattelin ettei minulla ole aiheesta mitään relevanttia
kirjoitettavaa, semminkin kun oma aktiivinen perehtyneisyyteni von
Baghin tuotantoon on hyvin satunnaista laatua - ei siksi etten olisi
arvostanut hänen työtään, mutta satuin vain päätymään elokuvan pariin
muuta kautta: olen käynyt Sodankylässä vasta kahdesti, luen Filmihullua
vain silloin tällöin, muistan von Baghin TV-juontoja ja -ohjelmia vain
hämärästi, enkä ole edes koskaan tullut varsinaisesti perehtyneeksi
hänen kirjoihinsa (omistan niistä pari, mutta nekin olen saanut
lahjaksi). Vasta pari vuotta sitten ilmestynyt suomennosvalikoima
CINEFILIA herätti lopulta kiinnostuksen lähempään tutustumiseen, ja nyt
toivon ettei tuon innolla odottamani urakan tarvitsisi jo alkaessaan
olla värittynyt sillä edesmenneiden kirjoittajien lukemiseen aina
liittyvällä melankolisella tunteella, ettei jatkoa ole tulossa eikä
koskaan pääse kysymään lisää.
Mutta
vaikka en aktiivisesti seurannut hänen tekemisiään, ei Peter von Baghin
kaltaisen väsymättömän elokuvamiehen vaikutukselta ole voinut Suomen
kokoisessa maassa mitenkään välttyä, ja hänen alitajuinen ja epäsuora
vaikutuksensa on varmasti ollut suuri. Itse muistan viime vuosilta
erityisesti hänen peräänantamattoman polemisointinsa selluloidin
puolesta ja digitalisoitumista vastaan, josta tuli monille varsinkin
nuoremmille elokuvafaneille jo huvituksen tai jopa ärsytyksen lähde, ja
itsekin aivan erilaisesta taustasta elokuvan pariin tulleena naureskelin
sille hyväntahtoisesti; omat formatiivisimmat elokuvakokemukseni kun
ovat yksinomaan peräisin TV:stä, videonauhoilta ja DVD:ltä, en voinut
(enkä voi) samastua ajatukseen että vain filmiltä nähdyllä elokuvalla on
todellista merkitystä. Silti ensimmäisiä tunteita Peter von Baghin
poismenosta kuultuani oli hätä: kuka nyt puolustaa filmiä, kun Peter von
Bagh on poissa? Kuolemalla on tapana asettaa asiat perspektiiviin, ja
von Baghin kuolema kirkasti mielessäni aivan yhtäkkiä sen, mistä hän oli
puhunut jo vuosia ja mikä olisi pitänyt tajuta jo kauan sitten: vanha
kaarti on poistumassa, yksi aikakausi on päättymässä, ja sillä on
merkitystä. Olen onnellinen että olen saanut eläessäni kuunnella
musiikkia kaseteilta ja vinyylilevyiltä silloin, kun muita vaihtoehtoja
ei vielä ollut, ja katsoa elokuvia oikealta filmiltä: jos tulevilla
sukupolvilla ei ole tätä mahdollisuutta, oleellinen osa taidemuodon
historiaa jää heiltä käsittämättä. Vastoin von Baghin oman muotoilunsa
mukaan "provokatiivisen konservatiivista" kantaa, uskon edelleen että se
mikä elokuvassa on oleellista ei vahingoitu pysyvästi
digitalisoinnissa, mutta jaan ehdottomasti hänen huolestumisensa sen
elävän historian suhteen joka siinä väistämättä vahingoittuu. Von Baghin
suhtautuminen tähän oli nimenomaan konservatiivinen sanan hienoimmassa
ja kauneimmassa merkityksessä: se perustui akuuttiin ymmärrykseen siitä
että historiaa ollaan hävittämässä aktiivisesti ja lopullisesti, ja että
tuota historiaa on konservoitava eli suojeltava; sen tuhoaminen on
estettävä.
Lukiessani
joka puolelta tulvivia tribuutteja ja muistokirjoituksia, alan ymmärtää
miten tärkeänä rohkaisijana ja inspiraationa Peter von Baghin pelkkä
olemassaolo on itsellenikin toiminut, vaikken koskaan ehtinyt itseäni
hänen "oppilaakseen" laskeakaan. Tuo väsymätön omistautuminen, ehdoton
rakkaus elokuvaa kohtaan sen kaikissa muodoissa, loputon toimintatarmo
ja täydellinen kyynisyyden puute - hän tiesi viimeiseen asti että
elokuvan ja sosialismin ihanteisiin kannattaa uskoa; että ei pidä sanoa,
kuten Kaurismäki von Baghin kanssa käymässään aamukeskustelussa
vinoillen siteerasi Pekka Lehtoa elokuvasäätiön rahoitusneuvotteluissa,
"ei siitä kuitenkaan mitään tuu"; että on taisteltava taistelemisen
arvoiseksi kokemiensa ihanteiden puolesta. Shigehiko Hasumia mukaillen,
Peter von Bagh ymmärsi elokuvan sen arvoiseksi että sille kannattaa
omistaa kokonainen ihmiselämä. Kirjassa SODANKYLÄ, IKUISESTI Manoel de
Oliveira, lähes yhtä vanhana kuin elokuva itse, toteaa: "Minulle
elokuva on elämä itse... Elokuvan magia on elämän magiaa, mutta elämä
on katoavaista. Kun elämä päättyy, elokuva jää". Elokuva on ikuista
elämää, ja sellaisena todellakin yhtä arvokasta kuin elämä itse. Peter
von Bagh tiesi tämän: "35 mm:n filmiltä projisoitu todellisuuden
heijastuma on minulle absoluuttinen elämän määritelmä. Elokuvat ovat
elämä itse!"
Peter
von Baghin jättämät saappaat ovat liian suuret kenenkään yksittäisen
ihmisen täytettäväksi - koko ajatuskin tuntuu epäkunnioittavalta: toki
hänen asemansa Filmihullun päätoimittajana ja Sodankylän elokuvien
taiteellisena johtajana tarvitsevat omat seuraajansa, mutta kuten Antti Alanen totesi eilen TV-uutisten haastattelussa, von Baghia korvaamaan tarvittaisiin sata ihmistä. Von Baghin
kuolema jättää ennen kaikkea voimakkaan tunteen siitä että tulta on
kannettava eteenpäin, vaikka sitten sadan tai tuhannen ihmisen välille
hajautettuina pieninä soihtuina, että edes murto-osan
siitä omistautumisesta ja innosta täytyy
jotenkin säilyä. Hänen elämäntyönsä jää meille esimerkiksi ja
muistutukseksi siitä, että elokuva voi olla enemmän kuin vain valittu
harrastus, leipätyö tai sosiaalinen piiri; että elokuvasta
kirjoittamisella voi - ja pitää - olla korkeampia tavoitteita kuin oman
egon ja mielipiteiden esilletuominen; että täytyy luottaa omaan
arvostelukykyynsä, että tuon kyvyn kehittämiseksi täytyy nähdä niin
paljon kuin mahdollista, että tuntemattomiksi jääneet teokset ovat yhtä
tärkeitä (elleivät tärkeämpiä) kuin kanonisoidut; ja että kuten kaikki
rakkaus, rakkaus elokuvaan ei ole vain (spinozalaisessa merkityksessä) passiivista "filmihulluutta", vaan ennen kaikkea aktiivista
toimintaa - elämässä tärkeäksi koetun itsetöntä vaalimista,
kunnioitusta, jakamista. Peter von Baghin esimerkki pakottaa meidät
kysymään itseltämme: kuinka moni meistä todella ymmärtää nämä asiat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti